Diagnostiek

In het eerste gesprek (de intake) gaan we kijken wat de klachten zijn, hoe de problemen met elkaar samenhangen en hoe een ieder tegen de klachten aankijkt. Ook wordt er gebruik gemaakt van vragenlijsten. Soms is het nodig om verder onderzoek te doen, bijvoorbeeld wanneer er sprake zou kunnen zijn van een ontwikkelingsstoornis. Dit doen we dan in de vervolggesprekken en door middel van het afnemen van aanvullende vragenlijsten, (spel)observaties en eventueel door (psychologisch) onderzoek te verrichten. Regelmatig wordt er ook een intelligentie-onderzoek afgenomen om meer zicht te krijgen op de sterke en minder sterke kanten van een kind/jongere. Ook kan er voor gekozen worden om een school- en/of thuisobservatie te doen.

Voor de beeldvorming is het vaak wenselijk om ook contact op te nemen met school en met eventuele andere hulpverleners. Om contact op te nemen met derden zal vanzelfsprekend toestemming gevraagd worden.

 

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.